reklama

Potulky Chorvátskom, a prečo túto krajinu milujem

O tom, že Chorvátsko má svoje čaro vieme takmer všetci. Pre tých, ktorí to ešte nevedia, je tento článok menším zhrnutím mojej tohtoročnej dovolenky. Verím, že aj vám toto miesto učaruje rovnako ako učarovalo aj mne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Už v januári ma začala mátať myšlienka letnej dovolenky, a vlastne v tom období doniesla moja mamina domov katalóg od cestovnej kancelárie, tak som sa doň zahĺbila. Sprvu mi pripadalo všetko drahé a nič ma nezaujalo, tak som katalóg odložila bokom. Pár dní po tom mi znovu padol do oka a nedalo mi to. Zalistovala som znovu a tam bola. Moja vysnívaná dovolenka na ostrove Hvar v Chorvátsku. Už dávnejšie som túžila ísť na tento nádherný ostrov. Lákala ma jeho rozmanitosť a krása prírody.

Hneď som priateľovi oznámila, že som našla naozaj veľmi zaujímavú ponuku. Isto bolo na mojom hlase počuť ako veľmi som nadšená, preto po krátkom, ale dôkladnom porovnaní všetkých pre a proti povedal "áno".

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhľadávala som predovšetkým destináciu, ktorá je môjmu srdcu blízka, a do ktorej sa vždy tak rada vraciam. Nakoľko sme s priateľom už dva roky po sebe cestovali prostredníctvom internetových sprostredkovateľov ubytovaní, tak sme sa tentokrát rozhodli, že dáme šancu cestovnej kancelárii a necháme ju, aby vybavila všetky potrebné veci spojené s dovolenkou za nás. A posledný augustový deň sme vyrazili.

Hotelový rezort, ryby a ovocie

V cene našej dovolenky bolo ubytovanie na krásnom, všadeprítomnou borovicou voňajúcom ostrove Hvar v meste Jelsa. Veľmi dôležitou súčasťou nášho ubytovania, a vlastne aj celého pobytu, bola polpenzia, teda raňajky a večera v podobe švédskych stolov. Chceli sme mať zabezpečenú stravu z jedného prostého dôvodu. Uplynulé dva roky sme si na dovolenke varili sami, a teda väčšinou ja. Tak som si toho roku povedala, že tentoraz to urobíme inak a skúsime trochu, pre nás doposiaľ neznámeho luxusu. Aj keď domáce jedlo varené s láskou je vždy skvelou voľbou, vôbec neľutujem rozhodnutie zvoliť polpenziu. Ušetrilo nám to kopu času. Jedlo bolo vynikajúce. Na výber bolo všetko, na čo by ste mali chuť od sladkých zákuskov a ovocia až po zdravé ryby a zeleninu. V hotelovom rezorte nám boli sprístupnené aj vonkajšie bazény s lehátkami, fitnescentrum a animačný program pre deti aj dospelých. Ak by sme mali záujem vyzvali nás využiť aj požičovňu bicyklov či skútrov a navyše v areáli poskytovali aj masážne služby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Fotka z areálu hotelového rezortu.
Fotka z areálu hotelového rezortu. (zdroj: B.M.B.)

Hotelový komplex bol strmšieho rázu a obklopovali ho borovice, ktoré zároveň vytvárali príjemný chládok. Naša hotelová izba sa nachádzala v areáli hotelového komplexu, trochu ďalej od reštaurácie, ale to nás neodradilo. Veď prechádzka po takých sýtych raňajkách a večeri prišla vždy vhod. A ešte k tomu pod tými úžasne voňajúcimi borovicami. K našej izbe prislúchal balkón, a poviem vám ten výhľad bol krásny. Azúrovo modré more, strechy budov boli sýto oranžové, steny biele a tá krásna borovicová zelená. Dokonalá scenéria.

Výhľad z balkóna hotelovej izby.
Výhľad z balkóna hotelovej izby. (zdroj: (B.M.B.))

Všade krásne pláže

Pár metrov od hotela sme mali hneď niekoľko pláží na výber. Niektoré boli vybudované rukou človeka, iné mali zas prírodný ráz. Mne osobne sa páčia pláže, ktoré si zachovali svoj pôvodný vzhľad, ale vybudované pláže majú výhodu ľahkého prístupu do vody, čo ocenil môj priateľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pláže sme sa rozhodli vyhľadávať aj mimo hotelového komplexu. Hvar ponúka nespočetne veľa krásnych miest, kde sa človek môže odreagovať od zabehnutých dní a užiť si pár dní voľna. Krásne pláže sme objavili na juhu ostrova, a to na miestach ako sú Zavala, Sveta Nedjelja alebo pláž Dubovica. Neďaleko Jelsi, mesta v ktorom sme boli ubytovaní, sa nachádza mesto Vrboska. Počas cesty do Vrbosky sme tiež narazili na krásne pláže a oddychové miesta.

Jedna z pláží v meste Sveta Nedelja.
Jedna z pláží v meste Sveta Nedelja. (zdroj: (B.M.B.))

Zahalené plecia, hrad a výborná zmrzlina

Boli aj dni, kedy sme mali chuť ísť trochu za kultúrou. Vybrali sme sa teda najprv do najväčšieho mesta na ostrove, do mesta Hvar. Mesto bolo vďaka lákavému počasiu plné turistov. A ako správna turistka, pred výletom som pozrela, čo zaujímavé sa v meste nachádza a čo sa oplatí vidieť. Na námestí stál kostol, ktorý ma svojím vzhľadom zaujal, a tak sme ako prvé navštívili toto miesto. Pri dverách ma zastavil pán a povedal: „Za obhliadku 10 kuna a musíte si zahaliť plecia.“ Prišlo mi nelogické brať si na výlet sveter, keď vonku bolo viac ako tridsať stupňov. Tak sme pekne poďakovali a z obhliadky teda nebolo nič. Ale to vôbec nevadilo, lebo z rukáva som vytiahla eso nášho výletu. Bola to Tvrđava Fortica. Hrad, ktorý sa týčil nad mestom Hvar, z ktorého je vraj krásny výhľad. Keď som zbadala schody vedúce k hradu, takmer som sa rozplakala. Bolo ich veľa. No nakoniec nám to tak veľa vôbec neprišlo a navyše zvyšok cesty sme prechádzali krásne vybudovanou záhradou, a čo nevidieť sme boli hore. Ten výhľad bol naozaj taký ako na fotkách, ba dokonca aj krajší. Takže spokojní so svojím heroickým výkonom sme kráčali dolu do prístavu. Ochutnala som pravú chorvátsku zmrzlinu a popri jej vychutnávaní sme zablúdili. Vraj „skratka“, no bolo to všeličo iné iba skratka nie. Nakoniec sme však dorazili k parkovisku a hor sa z toho tepla niekam osviežiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Výhľad z vybudovanej záhrady smerom na hrad Tvrđava Fortica.
Výhľad z vybudovanej záhrady smerom na hrad Tvrđava Fortica. (zdroj: (B.M.B.))

Úzke uličky, kríž na kopci a pizza

Ďalší deň sme navštívili najstaršie mesto na ostrove, Stari Grad. V meste bolo cítiť históriu na každom kroku. Prechádzali sme úzkymi uličkami a opäť sme narazili na námestie. Na tomto námestí zhodou okolností znova stál kostol aj s vežou. Vybrali sme sa, za vidinou krásneho výhľadu na mesto, do veže vedľa kostola. Úprimne, desať kuna by som vedela minúť aj lepšie, ale aspoň teraz už viem. Výhľad tam bol, no nie taký aký sme očakávali. O čosi menej šťastní sme zišli dole, a keďže počasie bolo v ten deň upršané, naše ďalšie rozhodnutie patrilo šálke teplej a voňavej kávy. Ako sme si vychutnávali kávu, zahliadli sme na neďalekom kopci kríž. Slovo dalo slovo a čoskoro sme boli hore na kopci, na posvätnej Zemi. Bolo to tam ako v kostole, no kostol nemal strechu ani steny, ale s veľkou pravdepodobnosťou sa tam uskutočňovali omše. Čo ma najviac prekvapilo, bola miestnosť v ktorej sa nachádzali modlitebné knižky, ružence a nad nimi nápis „Požičajte si a po modlitbe vráťte.“ Ten veľký biely kríž, ktorý sme zdola videli sa týčil nad mestom tak vysoko, že prvýkrát bol zničený práve úderom blesku. Druhýkrát bol Biely kríž zničený počas Druhej svetovej vojny, potom ho znova postavili. A odvtedy tam stojí v plnej kráse s výhľadom na celé mesto. Počas cesty k autu som zacítila úžasnú vôňu čerstvo upečeného chleba. Nemala som pochýb, že tá omamná vôňa vychádza práve z Pekary na rohu ulice. Neodolala som. Sú všade, v celom Chorvátsku a niektoré ponúkajú čerstvé pečivo aj 24 hodín denne. S priateľom sme sa rozhodli pre čerstvo upečený kúsok pizze. Bola fantastická. Vrelo odporúčam navštíviť pekaru aspoň raz, každému kto zavíta do tejto krásnej krajiny. Verte mi, vy sa tam ešte vrátite.

Zachovalá architektúra mesta Stari Grad.
Zachovalá architektúra mesta Stari Grad. (zdroj: B.M.B.)
Biely kríž na posvätnej Zemi.
Biely kríž na posvätnej Zemi.  (zdroj: B.M.B.)

Naučte sa chrániť

Chorvátsko je plné rôznorodosti, prírodných krás a nezameniteľnej architektúry. Pre mňa bolo Chorvátsko odjakživa miestom, ktoré by som kľudne mohla nazvať svojím letným domovom. Vždy keď navštívim túto krajinu cítim sa ako doma. Cítim, že na tomto mieste môžem vypnúť a opájať sa krásou našej planéty. A práve dnes, keď zo všadiaľ počuť iba smutné správy o tom, že naša Zem slabne, je pre mňa o to cennejšie na chvíľu spočinúť na tak krásnom mieste a ďakovať za to, že tu takéto nádherné miesta ešte máme. Mali by sme si uvedomiť, že máme len jednu planétu, a že ak tu chceme naďalej jestvovať musíme sa naučiť starať o ňu a šetriť si ju, aby vydržala aj pre ďalšie generácie. 

Ak vás tento článok zaujal a máte otázky ohľadom výletov do Chorvátska prípadne nejaké zaujímavé postrehy alebo zážitky, neváhajte sa opýtať alebo sa podeliť o ne. S radosťou si o vašich zážitkoch prečítam a na otázky rada odpoviem. Prajem krásny a usmiaty deň.

Bianca Mária Blahutová

Bianca Mária Blahutová

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  6x

"Budúcnosť patrí tým, ktorí veria v krásu svojich snov." Eleanor Roosevelt Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu